Followers

Tuesday, June 15, 2010

~JaMbOri BuDayA sErUmPuN~

Assalamualaikum Kepada pembaca sekalian.

Jambori Budaya Serumpun ini telah diadakan di Batu Sangkar,Pagaruyung,Indonesia.
Saya salah seorang peserta jambori ini bersama sama kontinjen Jelebu,Negeri Sembilan telah berlepas ke Padang pada 5.6.2010 menaiki aeroplane yang dinamakan AirAsia(huhuuu) dan Telah pulang ke Tanah air pada 10.6.2010.

Jambori ini telah memberi banyak pengalaman dan juga kenangan kepada saya sebagai seorang pengakap raja.Sebabnya,kami dapat mempelajari tentang kehidupan orang di batu sangkar,dapat jalan2 di tempat bersejarah dan paling kami bangga ialah dapat bersama dan mengambil foto bersama Yang Berdaulat Raja Alam Pagaruyung.



Kami tinggal di Homestay.Sememangnye plan disane berkhemah,tapi dah dapat homestay nak wat camne kan..Bersyukur jelah (Alhamdulillah).heheee

Homestay kami bertempat di Istana Selinduang Bulan.Kami telah dijage oleh akak Putri.Akak putri adalah penjaga istana tersebut dan x salah saya, dia adalah pewaris istana tersebut.Akak putri memang the best la!..Rindu sangat!..hehehee.pix dibawah ini adalah picture kami bersame akak putri di balairung istana tersebut.

Kami telah dijaga baik oleh akak Putri dan Penolongnya.Terima Kasih Kak putri!...

Kesokan Harinya kami berwisata(Melancong) ke tempat bersejarah dam bershupping.iaitu di Rumah Gadang,Bukit Tinggi,Lobang Japang(lubang jepun la.),Istana Pagaruyung,Pandai Singkek n Jam Gadang.Orang di padang ni rupe rupenye memang berseni orangnye.heheheee
Sulaman Diorang memang ngammm giler.Takot woo mase masuk Lobang Japang..Seram Sejux je..heheheee

Mase kat bukit tggi kitoang shupping habis habisan..Yang xthan Sir Shafizan la..Bapak Banayk die beli..hehehe..Then mase kat Jam Gadang,Kitoang amek foto then pegi pasa atas beli brang sikit..kat sini mura2 barangnye..kebanyakannya bersulam..Fuh...Cantek gile,..

Then kitoang balek..Sok nye kitoang pegi perasmian Jambori di hadapan Istana Basa pagaruyung iaitu kebanggan Orang Minangkabau..Istana Basa Pagaruyung adalah simbolik orang Minangkabau dan juga orang di Negeri Sembilan.Saya juga adalah dikalangan suku biduanda.

Lepas ambik picture banyak2 kitoang penat then balik la...rehat2 secukupnye..
Kitoang kat sane mkan banyak sambal lorrrrr..kepedasan kitoarang kat sane..Memang pantang kalau xde sambal..hehehee..Hri itu kan,kami memg bertuah, nak tau nape?..kitoang ditemu ramah radio tempatan,masuk tv live n dapat masuk paper..diinterview..hahahaaa..best gilerh la..

Then keesokan harinya Saya bertemu dengan pramuka indonesia...Dioang ajak pegi camp dioang..kitoang pown pergila..Memang adat saya pergi ketempat orang ataupon jumpa dengan orang bukan dari malaysia mesti na tuka Uniform dengan diorang.Mase pegi camp dioang saya lupe bwak uniform.Tapi dioang jnji mlam tu na tuka..Kitorang pown okei je.Tapi bile malam menjelma,dioang xdtg ke acare kebudayaan..Rupe rupenye dioang ade briefing scare tibe2(cmne aku tau?..dioang msej la..da moden kan)..Hampa hatiku mase tu..Tapi itz k..saya cakap kat diorang,esok pagi2 kami dah nak balik,.kalau mau tukar uniformnya,dtangla ke istana selinduang bulan.Ingatkan dioang xnak dtg,rupe2 nye dtang.

Pukul 5.30 pagi dekat sane,saya tengah sedap tido dengan nyenyak,tetibe fon berbunyik,ALAMAKKK..
Dioang cakap dioang da sampai..
Giler awal!...heheee..,saya pown dengan muke selamba xbasuh g,jumpe diorang..diorang nak tuka uniform,lege hati ni..Then dak2 jelebu yang laen pown datang bertukar uniform n lencana pengakap..Best!,..hehee

Then kitoang na balek,amek picture ramai2..Kenangan beb!..sedeyh pown ade jugak mase tu..kitorang kompem akan rindukan kak putri n yang laen2 kat sini..Insyallah kitoang akan datang lagi..Mase perjalanan balik,jem plak..adoi..kitorang ikot jalan ke Danau Singkarak iaitu Tasik paling terbesar di Sumatera Barat.hehehe
Then kitoang balek ke airport..=.="

Ini la sesetengah picture2 kenangan kitorang kat sane..





Thursday, June 3, 2010






WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)
(Composed by Michael Heart)
Copyright 2009


A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight video